Waarom zouden makelaars social media moeten gebruiken?
Een sterke aanwezigheid op sociale media kan waardevol zijn voor bedrijven van elke omvang. Dit is een van de redenen waarom het belang van sociale media voor de vastgoedsector niet mag worden onderschat.
Sociale media is de afgelopen jaren zeker veranderd, met naar schatting 4,7 miljard dagelijkse gebruikers (en groeiend) wereldwijd. Sociale media biedt tegenwoordig meer dan alleen een methode om op de hoogte te blijven van het leven van je vrienden. Nee, sociale media heeft mensen een geheel nieuwe manier gegeven om met elkaar en met bedrijven in de vastgoedsector te communiceren. 82% van de actieve vastgoedmakelaars gelooft dat hun aanwezigheid op sociale media moet worden verbeterd. In feite is de vastgoedsector een perfect voorbeeld van hoe communicatie noodzakelijk is om boven op de concurrentie te blijven en een “leider” te zijn. Hier is waarom:
1. Bouw je persoonlijke merk online op met een introductievideo
De meeste vastgoedmakelaars zijn het erover eens dat sociale media een effectief verkoopinstrument is. Het dient echter meer dan alleen als verkoopinstrument. Dankzij sociale media heb je de kans om je persoonlijke merk online te ontwikkelen. Laten we eerst uitleggen dat sociale media de rol van persoonlijke communicatie niet kan overnemen.
Via sociale media kun je jezelf en je diensten persoonlijker presenteren. Dit zorgt ervoor dat je je persoonlijkheid en voorkeuren op een manier kunt laten zien die voor jou werkt. Het stelt je in staat om verbindingen te maken die praktisch onmogelijk zijn met andere vormen van adverteren. Onthoud dat je naam het merk is.
Hoe werkt personal branding op social media?
Je unieke verkooppropositie in de vastgoedsector wordt geïdentificeerd door je persoonlijke branding. Het maken van video’s, het schrijven van artikelen, het uitvoeren van advertenties en het maken van een website zijn allemaal effectieve manieren om je eigen merk online te ontwikkelen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van je brandingstrategie.
Laten we duiken in een praktisch voorbeeld van hoe je online een persoonlijk merk kunt opbouwen:
Stel je voor dat je je aanbod, je unique selling point of de waarde die je toevoegt wilt laten zien. Dit sluit aan bij de “waarom” van waarom je deze diensten bent gaan aanbieden. Bedenk eens welk effect het zou hebben als je een “introductie”-film zou maken om deze ideeën uit te leggen.
2. Maak gebruik van locatietags
De betrokkenheid van gebruikers die locatietags gebruiken is 79% hoger dan bij mensen die dit niet doen. Het aanpassen van locatietags op Instagram is bijvoorbeeld een eenvoudige manier om de bekendheid en betrokkenheid te vergroten.
Belangrijk is om meerdere buurten, bedrijven, sportscholen of andere locaties per post te taggen in plaats van alleen het gebied van een specifiek pand. Dit geeft potentiële kopers meer informatie over het gebied als geheel.
Dit betekent in feite dat hoewel de tags op uw inhoud niet specifiek hoeven te zijn voor dat gebied, ze nog steeds logisch moeten zijn.
3. Focus op variatie
Variatie in jouw berichten is wat fans en volgers betrokken houdt. Denk aan verschillende soorten video’s, zoals behind-the-scenes video’s, virtuele rondleidingen of een interview. Als je steeds dezelfde inhoudsstijlen zou posten, zou je jouw volgers vervelen.
Dus ja, variatie is het kruid van het leven. Houd het interessant en je aanwezigheid zal opgemerkt worden.
4. Stel vragen aan je volgers om betrokkenheid op te bouwen
Ja, het stellen van vragen aan je volgers vergroot de betrokkenheid. Je kunt bijvoorbeeld kijkers van een virtuele rondleiding vragen of ze zichzelf daar zien wonen. Dit stelt je publiek in staat zich voor te stellen dat ze in het huis wonen.
Advies: voeg een vraag toe aan je verhaal samen met de video. Na een uur zal de video die je hebt geplaatst verder naar beneden op de tijdlijn worden verplaatst, dus wanneer je een verhaal plaatst, blijft het verkeer naar uw pagina worden geleid om jouw nieuwe bericht te bekijken.
5. Meet de resultaten en test voortdurend
Wanneer je resultaten van je berichten meet, is dit het moment waarop je kunt slagen op sociale media. Op basis van verschillende metrics kun je specifieke berichten aanpassen of behouden om inhoud te verbeteren. Het is een eenvoudige formule en bijna alle sociale media-platforms, zoals Instagram, YouTube, Twitter en zelfs Pinterest, bieden je data om resultaten te meten. Gegevensanalyse stelt je in staat te bepalen op welke inhoud jouw publiek reageert en op welk moment en in welk formaat je berichten het beste kunt plaatsen. Laten we Google Analytics niet vergeten, dat de mogelijkheid biedt om alle resultaten van de eerder genoemde sociale media-platforms in één platform te krijgen.
Kortom, sociale media kan zeer nuttig zijn als je het correct gebruikt en helpt bij het opbouwen van je eigen merk. Daarnaast leren je volgers over hun “problemen” en kun je jouw expertise tonen. Je kunt denken aan wat je online creëert als een portfolio. Wanneer je dit consequent doet, kun je jouw resultaten bijhouden en bepalen welke inhoud voor jou effectief is.